poniedziałek, 21 grudnia 2015

Życzenia od uczniów z Litwy

Uczniowie ze miejscowości Alytus na Litwie, złożyli naszym uczniom życzenia świąteczne, przesyłając własnoręcznie wykonane  kartki świąteczne.










piątek, 18 grudnia 2015

Świąteczne życzenia dla uczniów z litewskiej szkoły w Alytus

Będąc na kursie na Malcie,  nawiązałm współpracę z jedną ze szkół litewskich w Alytus. Planujemy w najbliższym czasie rozpocząć pracę nad projektem na platformie e-twinnig. Na początek naszej współpracy uczniowie wymienili się światecznymi życzeniami oraz zaśpiewali piosenki świąteczne.  






piątek, 11 grudnia 2015

Maltańska opowieść dla rodziców



10 grudnia 2015 roku  miałam przyjemność zaprezentowania  rodzicom naszego gimnazjum  walorów  uczestnictwa w programie Erasmus Plus. Podzieliłam się również swoim doświadczeniem z odbytego kursu na Malcie. Prezentacja multimedialna zawierała także elementy  kultury i tradycji Malty. 



poniedziałek, 7 grudnia 2015

Impresje maltańskie wśród młodzieży gimnazjalnej.



07 grudnia zorganizowałyśmy dla uczniów naszego gimnazjum spotkanie informacyjne poświęcone kulturze, historii, geografii Malty. Na początku uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną poświęconą najważniejszym zagadnieniom opisującym jednego z najmniejszych członków UE - Maltę. Następnie wyłoniliśmy dwuosobowe zespoły, które wzięły udział w konkursie wiedzy o tym kraju. Wygrał zespół klasy IIId w składzie: Weronika Marciniak i Tomasz Sidoruk, na drugim miejscu znaleźli się uczniowie klasy III f oraz III miejsce zajął team z klasy IIf. Wszyscy zwycięzcy zostali nagrodzeniu upominkami związanymi z tematyką spotkania










środa, 2 grudnia 2015

Opowiadamy o Malcie

Po powrocie z kursu językowego, który odbyliśmy w ramach projektu "Szkoła otwarta na Europę" postawiliśmy sobie za cel dołożyć wszelkich starań aby zachęcić naszych uczniów do aktywnego uczenia się języków obcych. Na podstawie naszych doświadczeń z podróży wielokrotnie podkreślaliśmy, jak niezbędna jest umiejętność komunikacji w języku angielskim, choćby w zakresie podstawowym. Zorganizowaliśmy zajęcia, gdzie krótko przedstawiliśmy główne cele projektu, w którym wzięliśmy udział. Była to doskonała okazja do zapoznania uczniów z kulturą i historią Malty. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem przysłuchiwali się relacjom nauczycieli, którzy wrócili z zagranicy, podziwiali zdjęcia zrobione w tych egzotycznych dla nas miejscach. Szczególnie spodobały im się opowieści o ludziach z całego świata poznanych w czasie trwania kursu. Mamy nadzieję, że te kreatywne zajęcia wzbudzą w uczniach świadomość, że znajomość języków obcych otwiera drzwi na świat.




wtorek, 1 grudnia 2015

Español - una lengua, muchas culturas

W październiku postanowiłam, wraz z Sergiem zorganizować międzyszkolny konkurs językowo - plastyczny pod hasłem "Español - una lengua, muchas culturas", czyli Hiszpanski - jeden język, wiele kultur. Do konkursu mogli zgłosić się uczniowie uczący się języka hiszpańskiego w publicznych i prywatnych Gimnazjach w Białymstoku. Organizując to przedsięwzięcie  chcieliśmy uwrażliwić młodzież na to jak ważna jest nauka jezyków obcych i w jaki sposób jeden język może połączyć ze sobą wiele krajów. Gminazjaliści jak zwykle okazali się bardzo kreatywni :)
Na zdjęciach prezentuję prace, które zdobyły pierwsze, drugie i trzecie miejsce w naszym konukrsie.






Dzień Hiszpański w naszej szkole

Dnia 26 października zorganizowalismy w naszej szkole Dzień Hiszpański. Pomysłodawcą tego przedsięwzięcia byłam ja oraz Sergio Aparicio Peralta. W realizacji pomysłu pomogli nam uczniowie klasy klasy IIa. Naszym celem było zaprezentowanie szerszemu gronu uczniów oraz nauczycieli naszej szkoły idei świeta zwanego "Dia de la Hispanidad",obchodzonego dnia 12 pażdziernika w Hiszpanii i wszystkich krajach hiszpańskojęzycznych. 
 Uczniowie klasy IIa z entuzjazmem podjęli się zadania i razem z nami przygotowali przedstawienie w języku hiszpańskim o podróży Krzysztofa Kolumba do Ameryki. Dzięki temu przedsięwzięciu młodzież miała okazję pogłębić swoja wiedzę o kulturze Hiszpanii i krajów Ameryki Południowej oraz zaprezentować swoje umiejętności językowe szerszej publiczności. 










Tydzień edukacji globalnej



Już po raz drugi nasze gimnazjum aktywnie włączyło się w obchody Tygodnia edukacji globalnej.
W dniach 16- 20 listopada zorganizowano wiele ciekawych przedsięwzięć, które odbywały się pod hasłem "Równość - od słów do czynów". My jako grupa Erasmusa również włączyliśmy się w te działania.
Katarzyna Anikiej (uczestniczka mobilności do Hiszpanii) wraz z innymi koleżankami z historii zorganizowała konkurs wiedzy o prawach człowieka. Ja wraz z uczniami zdecydowałam się na współpracę z UNICEF Polska. Dzięki temu, osoby odwiedzające stronę naszego gimnazjum na bieżąco mogą dowiadywać się o aktualnych problemach dzieci na całym świecie, poznać potrzeby najuboższych oraz w przyszłości zorganizować akcję wspierająca konkretne działania UNICEF.
Na korytarzu uczniowie klasy IIc pod moim kierunkiem przygotowali wystawę poświęcona prawom dzieci oraz zamieściliśmy główne zapisy Konwencji Praw Dziecka.
Iwona Gawryluk gościła na swoich lekcjach języka angielskiego wolontariuszkę z Eurpejskiego Wolontariatu , która opowiadała uczniom o kulturze, tradycjach i ciekawostakch Włoch. Uczniowie mieli okazję posłuchać ciekawych wypowiedzi w języku angielskim.
Zależy nam, aby uwrażliwić naszych uczniów na problemy dzieci na całym świecie, zwrócić uwagę na trudną sytuację w krajach ogarniętych wojną, zniszczonych kataklizmami lub suszą. A przede wszystkim zastanowić się , jak my Europejczycy, szkoła w Europie możemy pomóc innym.





E-wakacje z e-twinningiem

W lipcu 2015 r, czyli zaraz po rozpoczęciu naszego projektu wzięłam udział w kursie mającym na celu zapoznanie się z funkcjonowaniem platformy e-twinning. Podczas kursu miałam okazję pracować na platformie roboczej TwinSpace, czyli przekonać się jak funkcjonują poszczególne narzędzia służące do realizacji projektów  i publikacji ich w sieci. Okazało się, że obsługa platformy jest bardzo prosta i pozwala na płynną wymianę informacji pomiędzy członkami projektu: publikację zdjęć, filmów, dokumentów oraz dzielenie się linkami do stron interenetowych dotyczących realizowanego projektu. Dodatkowo  po zarejestrowaniu się na platformie e-twinning, każda osoba dostaje dostęp do różnego rodzaju forów, na których wielu doświadczonych użytkowników platformy chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi. Fora platformy e-twinning to czysta skarbnica wiedzy oraz duże ułatwienie w poszukiwaniu partnerów do przyszłych projektów.
We wrześniu spotkałam się z uczestnikami naszego projektu, aby podzielić się z nimi wiedzą zdobytą na szkoleniu oraz zachęcić do samodzielnego korzystania z licznych szkoleń, także tych intrnetowych. 
W grudniu planuję przeprowadzić szkolenie Rady Pedagogicznej w naszej szkole w zakresie praktycznego wykorzystania platformy e-twinning. Mam nadzieję, że uda mi się pokazać moim koleżankom i kolegom, że e-twinning to nie tylko praca, ale i dobra zabawa oraz niespotykana okazja do poznawanie ciekawych ludzi z całej Europy.

Udział w kursie z języka angielskiego poprzedzającym wyjazd na Maltę



          Dzięki udziałowi w programie Erasmus+ mogłyśmy z koleżanką Agnieszką uczęszczać na zajęcia z języka angielskiego, które pomogły nam przypomnieć i usystematyzować dotychczasową wiedzę i umiejętności językowe. Od 03.09.2015 r. do 30.09.2015 dzięki zaangażowaniu jednego
z lektorów - p. Sylwi Szarejko ze szkoły językowej "Moose" nasza mobilność na Malcie była bardziej efektywna. 
          Udział w zajęciach pomógł nam z pewnością lepiej przygotować się do testu, który kwalifikował nas do poziomu grup nauczania oraz nabrałyśmy większej pewności siebie i od pierwszych dni na Malcie starałyśmy się używać języka angielskiego w codziennej komunikacji.
           Dodatkowo również nasza koordynatorka - Iwona na spotkaniach wrześniowych przybliżała nam kulturę, zwyczaje krajów anglojęzycznych. Jej długoletnie doświadczenie dydaktyka pomogło nam zrozumieć pewne zachowania, niuanse związane ze zwyczajami Anglików, Amerykanów oraz innych narodowości używających języka angielskiego jako urzędowego.
            Kurs językowy zakończyłyśmy ankietą ewaluacyjną, która sprawdzała przydatność organizowania takich zajęć. Z ankiety wynikało, że przed rozpoczęciem kursu poziom znajomości języka angielskiego oceniałyśmy jako niski, natomiast po zakończonych zajęciach  obopólnie uznałyśmy, że poziom wiedzy wzrósł do poziomu średniego. Również metody, forma i tematyka zajęć była optymalnie dostosowana do naszych potrzeb. Po ukończeniu kursu szczególnie poprawiły się nasze kompetencje w zakresie wymowy i akcentowania oraz konwersacji w języku angielskim.


Kurs programu eTweening - „Tydzień z Prezi"




Program eTweening oferuje szeroki wybór szkoleń dla zarejestrowanych uczestników. Postanowiłam wziąć udział w jednym z nich. Tygodniowy kurs przeznaczony był dla osób zainteresowanych tworzeniem nowoczesnych prezentacji multimedialnych opartych na technologii zoom. Czyli dla mnie J Mając już pewne doświadczenie z Prezi postanowiłam dowiedzieć się więcej na temat możliwości tej aplikacji. Prezi jest bezpłatną aplikacją webową do przygotowywania i udostępniania nowoczesnych prezentacji multimedialnych i oryginalną alternatywą dla prezentacji tworzonych w programie Power Point. Prezi umożliwia użytkownikom powiększanie i pomniejszanie ich prezentacji oraz wyświetlanie i poruszanie się pomiędzy poszczególnymi jego elementami po osiach w przestrzeni umownie oznaczanej jako 2.5D
Udział w kursie pozwolił mi na poznanie i przećwiczenie działania podstawowych narzędzi aplikacji, a także nabycie umiejętności zaplanowania, utworzenia, współtworzenia, udostępniania i prezentowania online autorskich prezentacji.
Kurs miał charakter zadaniowy, wymagał codziennej pracy na platformie Moodle. Nauczyłam się naprawdę wiele, moje prezentacje są  atrakcyjne dla uczniów, którzy z ciekawością pytają mnie o szczegóły pracy w Prezi.


Nowe spojrzenie na nauczanie języka angielskiego



Na zespole języków obcych przedstawiłam moim koleżankom  ciekawe pomyły  na uatrakcyjnienie lekcji,  które wypłyną  na zaangażowanie i zachęcenie uczniów do nauki języków obcych. Przekazałam materiały dydaktyczne, które mogą  wykorzystać w swojej pracy dydaktycznej.
Największą uwagę skupiłam na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych która niesie wiele korzyści. Po pierwsze, daje uczącym się możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie edukacji. Uczeń przestaje być biernym odbiorcą przekazywanej przez nauczyciela wiedzy. Nauczyciel nie jest już jedynym źródłem informacji, jego rola sprowadza się teraz do monitorowania postępów uczniów. Po drugie, zastosowanie tych technologii daje uczniom możliwość aktywnego myślenia, dokonywania wyborów i efektywniejszego spędzenia czasu niż na typowej lekcji prowadzonej przez nauczyciela. Ponadto, gdy TIK są używane jako narzędzie do wspierania uczniów w wykonaniu konkretnych zadań, są oni w stanie samodzielnie zdefiniować swoje cele, podejmować decyzje i oceniać własne postępy.
I tak zapoznałam moje koleżanki jak skutecznie można wykorzystać :
-  podcasty, blogi, filmy wideo, prezentacje multimedialne
- słowniki internetowe
 -  strony www
- wykorzystanie emaila do komunikacji na płaszczyźnie nauczyciel – uczeń
Ponadto pokazałam zalety :
- tworzenie filmów z wykorzystaniem Movie marker
- tworzenie bajek, komiksów w języku angielskim;
 - tworzenie gazetki szkolnej;
 -  tworzenie plakatów;
  - tworzenie filmików (drama, odrywanie ról);