piątek, 30 września 2016

Ankieta dla uczniów Publicznego Gimnazjum nr 9 w Białymstoku analiza wyników





  We wrześniu  2016 roku przeprowadziliśmy ankietę wśród uczniów naszego gimnazjum dotyczącą wykorzystania narzędzi TIK i metod aktywizujących wykorzystywanych przez nauczycieli w prowadzeniu zajęć lekcyjnych. Zadaliśmy ankietowanym  także pytanie dotyczące motywacji do nauki  języków obcych
       Badanie zostało przeprowadzone wśród uczniów klas drugich  i trzecich za pomocą krótkiej anonimowej ankiety. W badaniu wzięło udział 100 osób. Ankieta składała się z pięciu pytań. Otrzymaliśmy następujące wyniki:

Pyt. 1. Zakreśl przedmioty (maksymalnie 5), na których nauczyciele najczęściej korzystają z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (np. ćwiczenia online, gry online, podręczniki interaktywne, filmy edukacyjne, itp.).
język polski,   język angielski,    język hiszpański,   historia,    matematyka,   fizyka,   biologia, geografia,      technika,   informatyka,    religia,   WOS

Wyniki pokazują, że narzędzia TIK najczęściej wykorzystywane są na lekcjach języka angielskiego (83  ankietowanych – 83%) oraz języka hiszpańskiego (62 ankietowanych – 62%). Nowoczesne technologie informacyjno – komunikacyjne często są również wykorzystywane na historii (48 osób – 48%) oraz biologii (38 osób – 38%).

Pyt. 2. Na których przedmiotach, w porównaniu z ubiegłym rokiem szkolnym, wzrosła liczba metod aktywizujących i motywujących uczniów do nauki? (zakreśl maksymalnie 5 przedmiotów)
język polski,   język angielski,    język hiszpański,   historia,    matematyka,   fizyka,   biologia, geografia,      technika,   informatyka,    religia,   WOS

Większość uczniów (59 ankietowanych – 59%) uznało, że takim przedmiotem jest język angielski. 39 (39%) ankietowanych wskazała język hiszpański, zaś 23 osób (23%) wskazało, że takim przedmiotem jest matematyka.

Pyt. 3. Czy okolicznościowe konkursy językowe, które pojawiają się w szkole (np. z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych, Bożego Narodzenia, Dnia Świętego Patryka, itp.) motywują cię do nauki języków obcych?
                a) tak                                                                                   b) nie

Większość ankietowanych (68 osoby – 68%) odpowiedziała, że konkursy okolicznościowe, które coraz częściej pojawiają się w naszej szkole stanowią dodatkowy czynnik motywujący do nauki języków obcych.

Pyt. 4. Czy uważasz, że znajomość języków obcych będzie ci potrzebna w przyszłości?
                a) tak                                                                                   b) nie
Ogromna większość ankietowanych (95 osoby – 95%) odparła, że w przyszłości wykorzysta znajomość języków obcych.

Pyt. 5 Na jakich przedmiotach wykorzystujesz technologia informacyjno-komunikacyjne do tworzenia prezentacji multimedialnych, filmów, blogi (zakreśl maksymalnie 5 przedmiotów)
język polski,   język angielski,    język hiszpański,   historia,    matematyka,   fizyka,   biologia, geografia,      technika,   informatyka,    religia,   WOS

Wyniki pokazują, że użycie narzędzi TIK najczęściej wykorzystywane są na lekcjach języka angielskiego (93  ankietowanych – 92%) oraz języka hiszpańskiego (92 ankietowanych – 92%) często są również wykorzystywane na lekcjach WOS-u (78 osób – 78%) oraz matematyki (38 osób – 38%).

wtorek, 27 września 2016

Europejski Dzień Języków

26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków, dlatego też Koło Europejskie działające w naszej szkole nie pozostało obojętne wobec tej daty. Członkowie koła zorganizowali quizy dotyczące kultury krajów anglojęzycznych (Zjednoczonego Królestwa, Irlandii, USA, Australii, Nowej Zelandii i Kanady). Uczniowie klasy 2 a zaangażowali się bardzo w poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania, sięgając do własnej wiedzy, notatek i ... zasobów Internetu.


poniedziałek, 26 września 2016

Mobilność -Salamanka 2016

Nasza przygoda z Salamanką zaczęła się 2.07.2016 roku. Po szczęśliwym wylądowaniu na lotnisku w Madrycie i kilku godzinach w autokarze wysiadłyśmy na dworcu autobusowym w Salamance. Droga do naszego akademika była długa i męcząca, ale ostatecznie udało nam się trafić. Wprawdzie pierwsze wrażenie z naszego nowego miejsca zamieszkania nie było najlepsze. Trudno stwierdzić czy spowodowało to wnoszenie ciężkiej walizki na trzecie piętro po krętych stromych schodach, wielkość większości pokojów, w których ledwo mieściło się łóżko i mała szafa, czy wspólna łazienka na korytarzu. Na szczęście nasz gospodyni Manoli okazała się bardzo sympatyczną i rozmowną osoba, co stanowiło pewne wyzwanie dla Kasi J. Dodatkowo okazał się, że przez pierwszy tydzień będziemy miały całe piętro akademika tylko dla siebie i od razu humory nam się poprawiły. Pierwsze dwa dni spędziłyśmy na zwiedzaniu najbliższego otoczenia. Nasz akademik leżał w samym sercu starego miasta Salamanki, kilka metrów od Plaza Mayor, czyli głównego rynku. Szybko okazało się że Plaza Mayor stanowi miejsce spotkań wielu turystów oraz mieszkańców Salamanki, przez co tętniło życiem prawie 24 godziny na dobę i stało się jednym z naszych ulubionych miejsc na spędzanie ciepłych, letnich wieczorów.

patio szkoły Don Quijote
Zajęcia zaczęły się 4 lipca. Po śniadaniu rozeszłyśmy się każda do swojej szkoły. Kasia udałą się do Enforex, a ja do szkoły Don Quijote, zlokalizowanej tuż przy głównej siedzibie Uniwersytetu w Salamance. 


Moja grupa liczyła 7 osób łącznie ze mną. Trzy Polki, 3 Amerykanki i jedna Brazylijka. 


Okazało się, że będziemy mieli zajęcia z kilkoma nauczycielami. Obejmowały one zagadnienia z gramatyki języka hiszpańskiego, a także kultury Hiszpanii oraz wykorzystania TIK na lekcjach z uczniami. Najwięcej skorzystałam z lekcji prowadzonych przez Pedro, który z charakteru przypominał “Doktora Housea”, przez co nie sposób się było nudzić na jego zajęciach. Potrafił w bardzo kreatywny sposób wyjaśnić zawiłości gramatyki i podpowiedzieć, jak tłumaczyć te zagadnienia uczniom tak, aby były jak najbardziej zrozumiałe.


Natomiast moimi ulubionymi zajęciami okazały się popołudniowe spotkania z Margą, nauczycielką architektury i sztuki oraz przewodniczką, która oprowadzała nas po najciekawszych miejscach Salamanki opowiadają o historii oraz ich wpływie na sztukę i literaturę hiszpańską. Wycieczki były długie i męczące, ale niesamowicie interesujące. 

podczas zajęć popołudniowych przed kościołem Św. Stefana


Kasia uczestniczyła w kursie językowym na poziomie podstawowym. Jej grupa liczyła 8 osób z całego świata (np. Japonia, Malezja, USA, Holandia, Szwajcaria, itp.) Lekcje odbywały się w godzinach przedpołudniowych i nastawione były przede wszystkim na opanowanie elementarnych zagadnień gramatycznych. Nauczyciele byli otwarci, sympatyczni i w miarę możliwości starali się przybliżać specyfikę kultury hiszpańskiej. Kosmopolityczna grupa pozwalała również na doskonalenia języka angielskiego podczas przerw.

z kolegami z grupy

W weekend zamiast odpoczywać postanowiłyśmy zwiedzić miasta leżące niedaleko Salamanki. W sobotę wybrałyśmy się na wycieczkę do Toledo zorganizowaną przez szkołę Don Quijote, a w niedzielę już na własną rękę zwiedziłyśmy Segowię. Oba miasta wywarły na nas ogromne wrażenie. Bardzo żałowałyśmy, że mam tylko jeden dzień na zwiedzanie. To, co najbardziej utkwiło mi w pamięci to przepiękna i majestatyczna katedra w Toledo, mieście gdzie na przestrzeni wieków przenikały się trzy kultury i religie (chrześcijaństwo, judaizm i islam) oraz niesamowity akwedukt w Segowii, wspaniale zachowana do naszych czasów budowla z początków II w n.e.

Panorama Toledo

katedra w Toledo

obraz El Greco
akwedukt w Segowii

Wracając do Salamanki to jej główną atrakcję stanowi Uniwersytet − publiczna szkoła wyższa założona przez Króla Alfonsa IX w 1218 roku, będąca najstarszym istniejącym uniwersytetem w Hiszpanii.
Budynek, w którym do dziś znajduje się główna część uniwersytetu, został zbudowany w XV wieku na rozkaz papieża Benedykta XIII. Uniwersytet został zbudowany z kamienia Villamayor, tak jak wszystkie zabudowania starej części miasta, z dodaniem różnego typu dekoracji. Fasada główna uniwersytetu w Salamance, stanowi wybitne dokonanie stylu plateresco, stanowiący bogactwo i kunszt ornamentyki i przypomina kamienny kobierzec, pełen symboliki interpretowanej, jako pochwała monarchii hiszpańskiej.

fasada Uniwersytetu w Salamance

Przez ponad 400 lat Uniwersytet Salamanki był jednym z najważniejszych centrów edukacyjnych. Stare sale wykładowe wokół klasztoru, gdzie studiowało wielu hiszpańskich bohaterów Złotego Wieku (np. Krzysztof Kolumb), są otwarte i udostępnione dla publiczności. Niektóre z tych sal są wciąż używane przez Uniwersytet w trakcie trwania różnorodnych ceremonii.

dawna sala wykładowa

biblioteka uniwersytecka

Całość uniwersytetu w Salamance składa się z czterech kampusów, także z nowoczesnym obiektem sportowo-rekreacyjnym i basenem. Uczelnia jest jedną najbardziej pożądanych przez cudzoziemców przyjeżdżających na studia do, Hiszpanii, co roku przyjeżdża tu około 1200 studentów w ramach wymiany z programu Socrates-Erasmus.

katedra w Salamance

most rzymski


Casa de la Conchas

Salamanka to przepiękne, tętniące życiem miasto pełne turystów oraz studentów z różnych zakątków świata. Siedząc ostatniego wieczoru na Plaza Mayor było nam smutno, że już wyjeżdżamy.

Plaza Mayor

Kursy, w których uczestniczyłyśmy w ramach mobilności kadry edukacji szkolnej programu Erasmu + pozwoliły nam na doskonalenie umiejętności językowych i metodycznych. Z jednej strony dały możliwość poznania nowych metod pracy oraz wykorzystania TIK, a z drugiej pozwoliły na zanurzenie się w kulturze Hiszpanii, oraz dogłębne poznanie architektury renesansu i baroku hiszpańskiego.
Zdobyte doświadczenia i nawiązane kontakty na pewno wykorzystamy w pracy. Dzięki nim lekcje staną się ciekawsze i atrakcyjniejsze dla ucznia. Pozwoli nam to też na realizację projektów partnerskich z wykorzystaniem platformy e-twinningowej.

Mamy nadzieję, że nabyte doświadczenia i poszerzone horyzonty przełożą się na podniesienie, jakości pracy szkoły i rozwój ucznia.

poniedziałek, 19 września 2016

Co wiemy o Unii Europejskiej - spotkanie z konsultantem Europa Direct.



Dnia 19 września 2016 r młodzież naszego gimnazjum uczestniczyła w ciekawych zajęciach dotyczących Unii Europejskiej. Spotkanie z uczniami przeprowadził pan Maciej Skindzier z Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Białystok. Omówione zostały następujące zagadnienia: funkcjonowanie i historia Unii Europejskiej, instytucje UE, wspólna waluta Euro, szanse jakie daje obywatelom państw członkowskich Unia, studia na terenie państw UE a także legalna praca na terenie państw UE. Spotkanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Najaktywniejsi uczniowie zostali nagrodzeni różnymi gadżetami przez pana Macieja. Liczymy na dalszą i owocną współpracę z Europe Direct – Białystok.



piątek, 16 września 2016

Spotkanie zespołu

Sprawozdanie ze spotkania zespołu realizującego projekt : „Szkoła otwarta na Europę”.

1.      Miejsce:  Publiczne Gimnazjum nr 9 w Białymstoku, ul. Antoniuk Fabryczny 5/7

2.      Termin:  15. 09. 2016r.


3.      Uczestnicy spotkania:

Iwona Gawryluk, Alfred Komar, Agnieszka Roszkowska, Anna Aparicio-Peralta, Sergio Aparicio- Peralta, Marzena Korolczuk, Katarzyna Anikiej, Katarzyna Suchocka – Żukowska, Bożena Teleszewska, Norbert Toruński


4.      Tematyka i przebieg spotkania:

·         Informacja na temat mobilności nauczycieli w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

·         Podsumowanie realizacji działań w ramach projektu przez każdego uczestnika za pierwszy rok  i wnioski do dalszej pracy.

·         Dalszy ciąg dyskusji  i propozycji dotyczących popularyzacji naszego projektu wśród społeczności lokalnej, pozaszkolnej.




piątek, 9 września 2016

Spotkanie zespołu



Spotkanie 7.09.2015
1.       Przekazanie informacji na temat odbytych kursów z etwinningu
2.       Opracowanie budżetu projektu