poniedziałek, 26 września 2016

Mobilność -Salamanka 2016

Nasza przygoda z Salamanką zaczęła się 2.07.2016 roku. Po szczęśliwym wylądowaniu na lotnisku w Madrycie i kilku godzinach w autokarze wysiadłyśmy na dworcu autobusowym w Salamance. Droga do naszego akademika była długa i męcząca, ale ostatecznie udało nam się trafić. Wprawdzie pierwsze wrażenie z naszego nowego miejsca zamieszkania nie było najlepsze. Trudno stwierdzić czy spowodowało to wnoszenie ciężkiej walizki na trzecie piętro po krętych stromych schodach, wielkość większości pokojów, w których ledwo mieściło się łóżko i mała szafa, czy wspólna łazienka na korytarzu. Na szczęście nasz gospodyni Manoli okazała się bardzo sympatyczną i rozmowną osoba, co stanowiło pewne wyzwanie dla Kasi J. Dodatkowo okazał się, że przez pierwszy tydzień będziemy miały całe piętro akademika tylko dla siebie i od razu humory nam się poprawiły. Pierwsze dwa dni spędziłyśmy na zwiedzaniu najbliższego otoczenia. Nasz akademik leżał w samym sercu starego miasta Salamanki, kilka metrów od Plaza Mayor, czyli głównego rynku. Szybko okazało się że Plaza Mayor stanowi miejsce spotkań wielu turystów oraz mieszkańców Salamanki, przez co tętniło życiem prawie 24 godziny na dobę i stało się jednym z naszych ulubionych miejsc na spędzanie ciepłych, letnich wieczorów.

patio szkoły Don Quijote
Zajęcia zaczęły się 4 lipca. Po śniadaniu rozeszłyśmy się każda do swojej szkoły. Kasia udałą się do Enforex, a ja do szkoły Don Quijote, zlokalizowanej tuż przy głównej siedzibie Uniwersytetu w Salamance. 


Moja grupa liczyła 7 osób łącznie ze mną. Trzy Polki, 3 Amerykanki i jedna Brazylijka. 


Okazało się, że będziemy mieli zajęcia z kilkoma nauczycielami. Obejmowały one zagadnienia z gramatyki języka hiszpańskiego, a także kultury Hiszpanii oraz wykorzystania TIK na lekcjach z uczniami. Najwięcej skorzystałam z lekcji prowadzonych przez Pedro, który z charakteru przypominał “Doktora Housea”, przez co nie sposób się było nudzić na jego zajęciach. Potrafił w bardzo kreatywny sposób wyjaśnić zawiłości gramatyki i podpowiedzieć, jak tłumaczyć te zagadnienia uczniom tak, aby były jak najbardziej zrozumiałe.


Natomiast moimi ulubionymi zajęciami okazały się popołudniowe spotkania z Margą, nauczycielką architektury i sztuki oraz przewodniczką, która oprowadzała nas po najciekawszych miejscach Salamanki opowiadają o historii oraz ich wpływie na sztukę i literaturę hiszpańską. Wycieczki były długie i męczące, ale niesamowicie interesujące. 

podczas zajęć popołudniowych przed kościołem Św. Stefana


Kasia uczestniczyła w kursie językowym na poziomie podstawowym. Jej grupa liczyła 8 osób z całego świata (np. Japonia, Malezja, USA, Holandia, Szwajcaria, itp.) Lekcje odbywały się w godzinach przedpołudniowych i nastawione były przede wszystkim na opanowanie elementarnych zagadnień gramatycznych. Nauczyciele byli otwarci, sympatyczni i w miarę możliwości starali się przybliżać specyfikę kultury hiszpańskiej. Kosmopolityczna grupa pozwalała również na doskonalenia języka angielskiego podczas przerw.

z kolegami z grupy

W weekend zamiast odpoczywać postanowiłyśmy zwiedzić miasta leżące niedaleko Salamanki. W sobotę wybrałyśmy się na wycieczkę do Toledo zorganizowaną przez szkołę Don Quijote, a w niedzielę już na własną rękę zwiedziłyśmy Segowię. Oba miasta wywarły na nas ogromne wrażenie. Bardzo żałowałyśmy, że mam tylko jeden dzień na zwiedzanie. To, co najbardziej utkwiło mi w pamięci to przepiękna i majestatyczna katedra w Toledo, mieście gdzie na przestrzeni wieków przenikały się trzy kultury i religie (chrześcijaństwo, judaizm i islam) oraz niesamowity akwedukt w Segowii, wspaniale zachowana do naszych czasów budowla z początków II w n.e.

Panorama Toledo

katedra w Toledo

obraz El Greco
akwedukt w Segowii

Wracając do Salamanki to jej główną atrakcję stanowi Uniwersytet − publiczna szkoła wyższa założona przez Króla Alfonsa IX w 1218 roku, będąca najstarszym istniejącym uniwersytetem w Hiszpanii.
Budynek, w którym do dziś znajduje się główna część uniwersytetu, został zbudowany w XV wieku na rozkaz papieża Benedykta XIII. Uniwersytet został zbudowany z kamienia Villamayor, tak jak wszystkie zabudowania starej części miasta, z dodaniem różnego typu dekoracji. Fasada główna uniwersytetu w Salamance, stanowi wybitne dokonanie stylu plateresco, stanowiący bogactwo i kunszt ornamentyki i przypomina kamienny kobierzec, pełen symboliki interpretowanej, jako pochwała monarchii hiszpańskiej.

fasada Uniwersytetu w Salamance

Przez ponad 400 lat Uniwersytet Salamanki był jednym z najważniejszych centrów edukacyjnych. Stare sale wykładowe wokół klasztoru, gdzie studiowało wielu hiszpańskich bohaterów Złotego Wieku (np. Krzysztof Kolumb), są otwarte i udostępnione dla publiczności. Niektóre z tych sal są wciąż używane przez Uniwersytet w trakcie trwania różnorodnych ceremonii.

dawna sala wykładowa

biblioteka uniwersytecka

Całość uniwersytetu w Salamance składa się z czterech kampusów, także z nowoczesnym obiektem sportowo-rekreacyjnym i basenem. Uczelnia jest jedną najbardziej pożądanych przez cudzoziemców przyjeżdżających na studia do, Hiszpanii, co roku przyjeżdża tu około 1200 studentów w ramach wymiany z programu Socrates-Erasmus.

katedra w Salamance

most rzymski


Casa de la Conchas

Salamanka to przepiękne, tętniące życiem miasto pełne turystów oraz studentów z różnych zakątków świata. Siedząc ostatniego wieczoru na Plaza Mayor było nam smutno, że już wyjeżdżamy.

Plaza Mayor

Kursy, w których uczestniczyłyśmy w ramach mobilności kadry edukacji szkolnej programu Erasmu + pozwoliły nam na doskonalenie umiejętności językowych i metodycznych. Z jednej strony dały możliwość poznania nowych metod pracy oraz wykorzystania TIK, a z drugiej pozwoliły na zanurzenie się w kulturze Hiszpanii, oraz dogłębne poznanie architektury renesansu i baroku hiszpańskiego.
Zdobyte doświadczenia i nawiązane kontakty na pewno wykorzystamy w pracy. Dzięki nim lekcje staną się ciekawsze i atrakcyjniejsze dla ucznia. Pozwoli nam to też na realizację projektów partnerskich z wykorzystaniem platformy e-twinningowej.

Mamy nadzieję, że nabyte doświadczenia i poszerzone horyzonty przełożą się na podniesienie, jakości pracy szkoły i rozwój ucznia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz