niedziela, 27 listopada 2016

Atykuł w "Wieściach Oświatowych "




„Szkoła otwarta na Europę” – nauczyciele Publicznego Gimnazjum nr 9  w Brighton (Anglia)
Nauczycielki języka angielskiego Bożena Ewa Teleszewska i Katarzyna Żukowska-Suchocka spędziły 2 tygodnie w Brighton, malowniczym, nadmorskim kurorcie na południu Anglii. W dniach 17-29 lipca 2016 brały tam udział w szkoleniach metodycznych dla nauczycieli języków obcych Aspects of Teaching English (Aspecty Nauczania Języka Angielskiego) oraz Language, Methodology, and Culture (Język, Metodyka i Kultura).
Program Erasmus+, w ramach którego odbył się wyjazd, otworzył jego uczestnikom podwoje świata kultury anglojęzycznej oraz nowinek i trendów w metodyce nauczania języków obcych. Wyjazd zaowocował też nowymi kontaktami z nauczycielami języka angielskiego z siedmiu krajów Europy: Włoch, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Austrii, Węgier i Czech!
Obydwa kursy metodyczne prowadzone były w przepięknych wnętrzach szkoły językowej English Language Center w Brighton, która mieści się w zabytkowym XIX-wiecznym okazałym budynku, niegdyś rezydencji jednego z tutejszych arystokratów. Kursy charakteryzowały się intensywnością i różnorodnością treści i metod, a ich głównym celem było wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności oraz nowe techniki przydatne w nauczaniu języków obcych w szkole. Kurs Language, Methodology, and Culture wprowadzał również elementy wiedzy o współczesnej kulturze Anglii.
Kursy prowadzone były przez charyzmatycznych trenerów (Steve’a Jones’a i Martyna Forda), którzy oczarowali uczestników swoim profesjonalizmem, serdecznością i ogromem wiedzy na tematy związane z metodyką i kulturą. Każdy dzień w angielskiej szkole obfitował w nowe doświadczenia i dostarczał porcji gotowych do wykorzystania na lekcji pomysłów na uczenie gramatyki, wymowy, wykorzystywania Internetu, czy też wprowadzanie dramy, gier i opowiadań. Ciekawą sesją treningowa była ta poświęcona planowaniu zajęć metodą Task Based Learning (TBS), która w swoim założeniu wymusza pracę uczniów w zespołach oraz wykorzystywanie naturalnego, autentycznego języka komunikacji.
Dużym wyróżnieniem było zaproszenie obu pań na konferencję językową nauczycieli hrabstwa Sussex, gdzie brały udział w dwóch seminariach prowadzonych przez Martyna Forda i Edwarda Russella dotyczących szeroko pojętej kultury oraz myślenia krytycznego.
Pobyt w Brighton to również niepowtarzalna możliwość poznania kultury angielskiej „od kuchni”. Międzynarodowa grupa nauczycieli uczestnicząca w kursach spędzała popołudnia i wieczory na poznawaniu piękna południowej Anglii. Europejski team podziwiał między innymi: białe klify Seven Sisters, malownicze, historyczne miasteczka Lewis i Rottingdean (z Ogrodami Kiplinga) i ogromny zamek w Arundel. Samo Brighton zaskoczyło mnogością atrakcji, w tym słynnym pałacem króla Jerzego IV – „Brighton Pavilion i przepiękną kamienistą plażą ze słynnym molo. Nieodłącznym elementem wyjazdów turystycznych była „angielska herbatka”, którą zwykle spożywa się w Anglii z pysznymi ciasteczkami z masłem, bitą śmietaną i dżemem, zwanymi scones.
Udany pod każdym względem wyjazd Erasmus+ to pigułka pozytywnego myślenia, energii i nowych „nauczycielskich” pomysłów na długi czas. To spojrzenie z innej, radośniejszej perspektywy na zawód nauczyciela i własny rozwój, a nawiązanie wielu znajomości z nauczycielami innych krajów i spędzanie z nimi czasu po zajęciach otworzyło nową drogę współpracy między europejskimi szkołami.
Grupę osób, która skorzystała z angielskiej przygody, trudno jest jednoznacznie sprecyzować. Niewątpliwie, oprócz nauczycieli biorących bezpośredni udział w wyjeździe do Brighton, są to uczniowie gimnazjum (ciekawsze lekcje), rodzice (którzy dowiedzieli się, jak pomagać dzieciom w nauce języka), inni nauczyciele (wyposażeni w nowe środki dydaktyczne) oraz wiele podmiotów środowiska lokalnego. Wyjazd godny polecenia i obietnica niezwykłych, niezapomnianych wrażeń.

Bożena Ewa Teleszewska,
nauczyciel języka angielskiego w Publicznych Gimnazjum nr 9 w Białymstoku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz