„Szkoła otwarta na Europę” – nauczyciele Publicznego
Gimnazjum nr 9 w Brighton (Anglia)
Nauczycielki języka
angielskiego Bożena Ewa Teleszewska i Katarzyna Żukowska-Suchocka spędziły 2
tygodnie w Brighton, malowniczym, nadmorskim kurorcie na południu Anglii. W
dniach 17-29 lipca 2016 brały tam udział w szkoleniach metodycznych dla
nauczycieli języków obcych Aspects of
Teaching English (Aspecty Nauczania
Języka Angielskiego) oraz Language, Methodology,
and Culture (Język, Metodyka i Kultura).
Program Erasmus+, w
ramach którego odbył się wyjazd, otworzył jego uczestnikom podwoje świata
kultury anglojęzycznej oraz nowinek i trendów w metodyce nauczania języków
obcych. Wyjazd zaowocował też nowymi kontaktami z nauczycielami języka
angielskiego z siedmiu krajów Europy: Włoch, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Austrii,
Węgier i Czech!
Obydwa kursy metodyczne prowadzone
były w przepięknych wnętrzach szkoły językowej English Language Center w Brighton, która mieści się w zabytkowym
XIX-wiecznym okazałym budynku, niegdyś rezydencji jednego z tutejszych
arystokratów. Kursy charakteryzowały się intensywnością i różnorodnością treści
i metod, a ich głównym celem było wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności
oraz nowe techniki przydatne w nauczaniu języków obcych w szkole. Kurs Language, Methodology, and Culture wprowadzał
również elementy wiedzy o współczesnej kulturze Anglii.
Kursy prowadzone były
przez charyzmatycznych trenerów (Steve’a
Jones’a i Martyna Forda), którzy oczarowali uczestników swoim
profesjonalizmem, serdecznością i ogromem wiedzy na tematy związane z metodyką
i kulturą. Każdy dzień w angielskiej szkole obfitował w nowe doświadczenia i
dostarczał porcji gotowych do wykorzystania na lekcji pomysłów na uczenie
gramatyki, wymowy, wykorzystywania Internetu, czy też wprowadzanie dramy, gier
i opowiadań. Ciekawą sesją treningowa była ta poświęcona planowaniu zajęć
metodą Task Based Learning (TBS), która
w swoim założeniu wymusza pracę uczniów w zespołach oraz wykorzystywanie
naturalnego, autentycznego języka komunikacji.
Dużym wyróżnieniem było
zaproszenie obu pań na konferencję językową nauczycieli hrabstwa Sussex, gdzie
brały udział w dwóch seminariach prowadzonych przez Martyna Forda i Edwarda Russella dotyczących szeroko pojętej
kultury oraz myślenia krytycznego.
Pobyt w Brighton to
również niepowtarzalna możliwość poznania kultury angielskiej „od kuchni”. Międzynarodowa
grupa nauczycieli uczestnicząca w kursach spędzała popołudnia i wieczory na
poznawaniu piękna południowej Anglii. Europejski team podziwiał między innymi:
białe klify Seven Sisters, malownicze,
historyczne miasteczka Lewis i Rottingdean (z Ogrodami Kiplinga) i ogromny
zamek w Arundel. Samo Brighton zaskoczyło mnogością atrakcji, w tym słynnym
pałacem króla Jerzego IV – „Brighton Pavilion i przepiękną kamienistą plażą ze
słynnym molo. Nieodłącznym elementem wyjazdów turystycznych była „angielska
herbatka”, którą zwykle spożywa się w Anglii z pysznymi ciasteczkami z masłem,
bitą śmietaną i dżemem, zwanymi scones.
Udany pod każdym względem
wyjazd Erasmus+ to pigułka pozytywnego myślenia, energii i nowych
„nauczycielskich” pomysłów na długi czas. To spojrzenie z innej, radośniejszej
perspektywy na zawód nauczyciela i własny rozwój, a nawiązanie wielu znajomości
z nauczycielami innych krajów i spędzanie z nimi czasu po zajęciach otworzyło
nową drogę współpracy między europejskimi szkołami.
Grupę osób, która
skorzystała z angielskiej przygody, trudno jest jednoznacznie sprecyzować.
Niewątpliwie, oprócz nauczycieli biorących bezpośredni udział w wyjeździe do
Brighton, są to uczniowie gimnazjum (ciekawsze lekcje), rodzice (którzy
dowiedzieli się, jak pomagać dzieciom w nauce języka), inni nauczyciele (wyposażeni
w nowe środki dydaktyczne) oraz wiele podmiotów środowiska lokalnego. Wyjazd
godny polecenia i obietnica niezwykłych, niezapomnianych wrażeń.
Bożena
Ewa Teleszewska,
nauczyciel
języka angielskiego w Publicznych Gimnazjum nr 9 w Białymstoku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz